Vecka 37


I fredags var vi på MVC igen.
Järnet hade gått upp igen till 126 från 110 sen sist, vilket är jättebra.
Det hjälpte med att käka leverpstej och dricka järnberikad juice.

Vår barnmorska trodde att de "värkarna" jag hade förra onsdagen var att han borrade ner huvudet så långt han kunde för nu var han väl fixerad.

Nästa besök är 6/4
Men Christer tror att det händer på påskafton... vi får väl se! :-D

Nu har jag slutat att jobba vilket är väldigt skönt.
Ska försöka vila så mycket som möjligt och "ladda batterierna" inför förlossningen.
Det kan ju verkligen hända när som helst nu. Spännande!

Det som jag tycker är jobbigt är att veta att snart kommer jag ha så jäkla ont och inte kunna styra över det.
Men det är ju bara att gilla läget, kan ju inte ångra mig nu om man säger så. haha!!




Man märker tydligt nu att det är jäkligt trångt för honom därinne nu.
Och man kan nästan tyda att det är en fot som trycker mot min mage.
Det är vår lille "ninja" som busar i magen. ;-)


Vecka 37
Du: Nu närmar sig förlossningen och det är dags att börja ladda. Ät kolhydratrik mat och försök att vila mycket. Om du inte har packat din BB-väska så är det absolut dags att göra det nu. Normalt ligger bebisen med huvudet nedåt nu, men en del bebisar lägger sig med rumpan nedåt eller på tvären. Då kan det vara dags för vändningsförsök. Fosterhinnan riskerar nu att spricka och om du känner att vattnet går bör du genast ringa förlossningen.
Bebisen: Barnet är såpass stort nu att det inte finns plats att vända sig längre. Kroppen är knubbig och hjärnans aktiviteter blir mer och mer organiserade och medvetandet är väl etablerat. Ögonrörelserna är koordinerade och synen förbättras.




Vecka 36

MVC besök 16/3
Han är helt fixerad nu. Det gjorde riktigt ont när hon kände efter huvudet. Puh!
Alla värden var bra och hans hjärtljud låg runt 146.

Nästa besök är 26/3
Nu är besöken tätare vilket är roligt för det betyder att det närmar sig med stormsteg tills han är här. :-D

Natten till tisdagen sov jag riktigt dåligt, mådde illa och vände och vred på mig.
Christer fick lägga sig på soffan för han skulle få nån sömn.

På onsdagen gick jag hem vid lunch. Kände mig svag och orkade inte stå på benen.
Christer var hemma som tur var.
Kl. 15 satte såna jäkla förvärkar igång. Trodde jag skulle dö, så ont gjorde det.
Vi tänkte båda att "nu är det dax".
Christers pappa åkte ner till Maxi och handlade för oss och Christer packade BB-väskan.
Värkarna satt i till 21:00 på kvällen. Då gick vi och la oss för att försöka få oss lite sömn.

Men det hände inget mer den natten.


Det var ett så kallat "skrämselskott" som dom kallade det på Östra.

Vi fick övat lite iaf. :-D


Här har vi våra nya inköp som Christer såå gärna ville ha.


Idolen


Ja, va säger man?! :-D


Det är väl så det blir! :-)



Vecka 36
Du: Livmodern fyller nu nästan hela bukhålan och når upp till strax under revbenen. Du känner kanske hur livmodern ”sjunker” då barnets huvud ställer in sig i bäckenöppningen och när detta sker blir det oftast mycket lättare att andas. Trycket på magsäcken från livmodern kan leda till halsbränna, framför allt om du ligger på rygg. Bäckenet vidgar sig och smärtor i bakre bäckenfogarna samt i blygdbensfogen framtill är vanliga.
Bebisen: Barnet är nu cirka 47 cm långt och väger runt 2,7 kg. En del barn är inte större än så här när dom föds, andra bebisar kan väga så mycket som 2 kg + mer.


Vecka 35

I tisdags var det sista träffen med föräldragruppen.

Och i lördags åkte vi (äntligen) och hämtade barnvagnen.
Vi är såå nöjda över vårat inköp. Den är skitsnygg!!!

Nu har vi nog allt, bara den viktigaste som saknas.


Liggdelen


Sittdelen


Bilbarnstolen som kan fästas i chassit


Krokodilskinns imitation...coolt! ;-)


Matchande skötväska


Skötbord

Fortfarande full fart inne i magen. Jag kan vakna på nätterna av att han far runt
som en liten galning.



Har fått låna ett bälte av min vän Mikaela som ska hjälpa till som ett bra stöd vid foglossning.
Har använt det mycket på jobbet och det hjälper till väldigt bra.
Det gör ont i ryggslutet när jag går och ligga på rygg i sängen
är bara att glömma för tillfället. :-(

Vecka 35
Du: Barnet är nu mycket uppmärksamt på dina känslor och sinnesstämningar genom de hormoner som avsöndras i din kropp och når fostret via moderkakan.
Bebisen: Vikt- och längdvariationerna är mycket stora nu men normalt väger bebisen ungefär 1,9 - 2,5 kg och är ca 45 cm lång.


Vecka 34


I tisdags var vi på andra mötet på föräldragruppen. Vi fick se en förlossningsfilm.
Den var inte alls blodig och äcklig som jag föreställt mig.
Utan väldigt snällt gjord.
Kanske för att inte skrämma upp nån. Haha!

Sedan diskuterades det lite bedövningar hit och dit. Jag kör på lustgasen så långt det går sen får jag la skrika till om det skulle bli för jävligt. Det ska väl ändå kännas att klämma ut en unge??? :-)

I torsdags passade vi på att gå på informationsmötet dom hade på Östra. Lite tips och råd inför förlossningen bl.a.
Och information hur det går till när man är på plats hos dom.
Passade även på att åka bort till Mölndal för att "reka".

Så nu vet vi exakt vart vi ska ta vägen när det verkligen gäller. ;-)



"Han" där inne är det full fart på.
Stark som tusan när han fäktas och sparkas. Men det känns gott att han rör sig såpass mycket ändå.
Ska försöka njuta av den här sista tiden med honom i magen, för det är ju inte så lång tid i livet man är gravid.

De senaste nätterna har jag sovit riktigt dåligt. Vet inte vad det beror på exakt. Men vaknar flera gånger på nätterna. Känner mig inte ett dugg utvilad på mornarna längre. :-(
Ska försöka att bara vila och ta det lugnt de dagar jag är ledig.

Nu är det bara 11 arbetsdagar kvar. :-D

Vecka 34
Bebisen: Barnet mäter cirka 41 cm och väger mellan 1,7 ch 2,2 kg. Bebisen är enligt statistik ofta i stånd att överleva, utan vidare komplikationer, om det skulle födas för nu. Reagerar olika på mammas, pappas, syskons och främmandes röster.

RSS 2.0