Alexander äter själv


Pappa tar över stafettpinnen

Nu var det pappas tur att vara hemma med Alexander. Jag har nu varit hemma en vecka och ska vara hemma till den 7:e Augusti. En fantastisk sommar med Alexander tror jag på. Man får se mycket mer av Alexander när man är med honom hela dagarna. Har hittat ett fint mönster i mat och sov-tider. Försöker hålla detta så mycket det går. Två tänder har nu visat sig. Alexander går nästan helt obehindrat nu och han kan säga ett och annat "ord". T ex: "pippi", "bebe", "mamma", "pappa" och framför allt "titta". Han tittar och pekar och säger "titta" eller "huh?". Tror det betyder "frågetecken" eller "förklara/berätta för mig om det jag tittar/pekar på." Alex klättrar en hel del också och har nu listat ut hur man tänder och släcker lampor.

Några av de första stegen...


Full fart

Nu är det inte långa stunder man kan sätta sig i soffan och "vila" för det händer grejjer hela tiden.

Alexander är i och för sig otroligt duktig på att aktivera sig själv och kan sitta ensam på sitt rum väldigt länge innan han vill ha sällskap.
Han sitter där och lyssnar på ramsor och visor, leker med sitt duplo eller "läser" en bok. Eller så gosar han bara bland alla hans kuddar.

Men när det väl tar fart på grabben så är han över allt.
I köket så åker allt ut ur lådorna så nu är det verkligen hög tid att slutföra barnsäkerheten.

Nu har ju Alexander kommit på att det är himla kul att gå, så det övas och övas.
Han har även lärt sig att resa sig direkt från golvet. Så, så fort han trillar på baken så är det upp igen och traska vidare.
Det har verkligen bara exploderat i hans utveckling nu vilket är riktigt kul att få ta del av.

Det är så kul att se att han inte är rädd att gå utan gör det utan att vi är med och uppmuntrar honom. Lite trixigt med alla trösklarna, men det ger väl sig snart.
Det dröjer väl inte lång tid innan han springer runt här som en tok. :-D

På måndag så är det dags för mig att börja jobba så nu är det Christer som ska vara hemma och busa och mysa med Alexander den fina.
Men som tur är så såg ja ju självklart till att jag fick semester i sommar, som jag redan längtar efter.


RSS 2.0