Vecka 13

Ny vecka och lite nyheter.

I torsdags var vi på MVC åter igen för att kolla så jag får i mig tillräckligt med näring.
Allt såg bra ut nu så jag behöver inte komma tillbaka förrän vecka 25
om det inte händer något annat oväntat.

Mina järndepåer var också bra så jag behöver inte börja ta järntillskott förrän vecka 25 där med.
Skönt! Nog med tabletter att svälja redan tycker jag.





Men till det viktigaste som skedde i fredags (igår) var ju KUB-testet på barnmorskegruppeni gbg.
Besöket varade nästan 1 timme. Det hon gjorde var att mäta skallbenet och nackspalten.

Hon tog flera bilder som hon mätte på.
"Sötnöten" var inte alltid sammarbetsvillig och låg så som hon ville för att få bra bilder.
Men hon fick det hon behövde tilslut.


Man kan nu se näsan och läpparna väldigt tydligt. Vi fick även se 10 fingrar, 10 tår. På denna bilder ligger "den" med benen i kors (så som christer kan sova ibland) :-)

Fostret såg jättefint ut sa hon. Inga avvikelser. Då drog vi en lättnades suck.
När vi såg sannolikheten att vårat barn skulle födas med nån kromosom avvikelse var vi inte oroliga längre.
Det var 1:3244 (normalt i min ålder är det 1:1357).

Det som hon kunde anmärka på var att nackspalten var precis på gränsen för bred. Vilket kan tyda på organfel t.ex hjärtfel. Men det behöver inte alls betyda det.

Så istället för det klassiska ultraljudet vecka 19 så ska vi göra en organscreening.
Det är lite mer avancerat än ett vanligt ultraljud.

Men vi känner oss inte alls oroliga. Vi tror att vi har ett fullt frisk barn.
Det är väldigt bra ändå att dom kollar upp sånt här noggrant ändå.

Nu kan vi börja njuta ordenligt utav graviditeten och allt som den för med sig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0