Stora killen

För andra kvällen i rad har Alexander sagt att han vill sova i den "stora" sängen. Och det har gått som en dans.

I början av året så började vi frågade Alexander när han skulle lägga sig
vilken säng han ville sova i.
Oftast valde han sin spjälsäng.
Men vissa kvällar valde han sin stora säng.
Och då fick vi antingen vara kvar i rummet och försöka natta honom eller så gick vi ut och var precis utanför.
Jag tror han lyckades komma till ro nån gång, kanske t.o.m två gånger.
De andra kvällarna tassade han upp och kikade ut genom dörren, Superglad att han kunde ta sig ur sängen alldeles själv.
Så då var det bara till att börja om med att det är dags att sova och natta honom igen.
Men när det gått över 30 minuter tröttade man ju oftast eftersom man själv är trött.

Vi gav det kanske aldrig en riktigt chans, men vi pratade om det och vi kände båda att han kanske inte var redo för att sova i den stora sängen plus att det är väldigt bekvämt för oss att lägga honom i spjälsängen där han inte vet hur han tar sig ur.

Men så igår (29/8-2012) när Alexander skulle lägga sig så pekade han på sin stora säng och sa "sova där".
Både jag och Christer blev ganska ställda och tittade på varann.
Jaha... Absolut!
Och nattade honom som vanligt och gick ut och ställde dörren på glänt.
Jag satte mig i fåtöljen i rummet utanför och väntade på att se lilla Alexander trippa ut, men så blev det aldrig.
Inte ett ljud från rummet.
Han somnade antagligen direkt.
Spanade in genom dörren, och där låg han med huvudet på kudden och sussade så gott!

Min tanke var att nu vaknar han säkert jättetidigt och kommer in och väcker oss men inte då.
Strax efter 8:00 väckte jag honom.
Fantastiskt!!!
Jag berömde honom och sa att han är en duktig stor kille som sov i den stora sängen hela natten.

Och precis lika bra gick det nu ikväll.
Bestämde han sig bara sådär?

Men vi får väl räkna med att han kommer vilja sova i sin spjälsäng igen så vi tar ju definitivt inte bort den.
Men man kan ju inte bli annat än lite stolt.
Och det känns otroligt skönt att han känner sig så trygg i sitt rum att han valde att sova i den andra sängen och somnade dessutom direkt.

Våran stora underbara Alexander!!!


Vecka 34

Var tar tiden vägen?!
Är redan i vecka 34 och det är alltså bara 6 veckor kvar till beräknad datum...
Börjar att inse att det är dags att börja förbereda lite här hemma.
Tog fram Alexanders gamla bebiskläder i fredags och tvättade upp dom som ska med i ""bb-väskan"
Så pluttiga små kläder, har Alexander verkligen haft storlek 50 på sig?! :-)

Vi har köpt en spjälsäng som jag har slipat så ska Christer spraymåla den.
Ja vad ska man mer förberda... Kommer på nya småsaker varje dag.

I onsdags (15/8) var vi på MVC på rutinkoll. Han ligger ner med huvudet men han var inte fixerad och det är inte ens säkert att han blir det för att jag är omföderska. Vi får se hur det verkar vid nästa besök 28/8.

Har spanat lite på syskonvagnar på blocket. Men kan inte bestämma mig om vi kommer behöva det eller inte.
Kommer Alexander att orka och acceptera att stå på en ståbräda till och från dagis dom dagarna jag inte tar bilen?
Hur ofta kommer vi vara ute och promenera när Alexander kommer hem från dagis?
Hade ju varit skönt att slippa den extra kostnaden som en till vagn innebär, men samtidigt kanske det är värt det.
Vi får väl fundera lite till. Det finns fina begagnade på blocket till hyfsade priser.

Vi börjar längta mer och mer efter vår nya familjemedlem, men samtidigt så smyger det fram en liten ångest för mig.
Jag som älskar att sova ska bli väckt flera gånger per natt och ge fullt fokus till våran bebis...
Men om jag minns rätt så sov Alexander sig igenom nätterna redan efter 2-3 månader så jag hoppas den här lille krabaten går i brorsans fotspår när det gället sömn.
Hela familjen är ju ett gäng riktiga sömntutor. Haha!

Jag jobbar fortfarande men längtar tills "ledigheten" börjar för jag känner mig lite otymplig och blir trött fort.
Men tycker ändå att det fungerar bra på jobbet.
Har fina kollegor som är så snälla och förstående.
Är ju hungrig konstant och är tvungen att sätta mig i lunchrummet och fylla på energin säkert varannan timme. Inte tala om alla dessa toalettbesök.
Jag är iaf glad att jag har ett jobb med stor variation av arbetsuppgifter så man blir varken för mycket stillasittande eller helt slut i kroppen för att man står och går hela tiden.
Men som sagt, det ska bli väldigt skönt att gå hem på "ledighet" snart.







Slottskogen

Den 26 juli tog vi oss en tur in till gbg för att spana på djuren i slottskogen. Farmor och Dennis gjorde oss sällskap, vilket Alexander tyckte va riktigt roligt. Vi klappade getterna och tittade på dom söta kaninerna bl.a Vi spanade även på dom stora älgarna som låg o sov i värmen. Till Alexanders förtjusning så fanns det ponnyridning i slottskogen, så självklart skulle han rida på hästen Hekla. Han sitter coollugn och lunkar med som han inte gjort annat. Det är en fantastiskt fin syn att se Alexander sitta där så liten på den stora hästen och att han tycker det är så kul. Det värmer gott i hjärtat! Sen promenerade vi ner till farmor o Dennis lägenhet och blev bjudna på god mat och trevligt sällskap. Det blev en lång bra dag och Alexander hade nog så mycket intryck från dagen att han höll sig vaken hela bilfärden hem trots den sena timmen. Men väl hemma slocknade han gott i sängen.


En kvällstur till gbg

Mormor, jag och Alexander tog oss en kvällstur in till gbg. Underbart varmt och solen lyste. Vi promenerade ner mot operan och tittade på alla båtar med semesterfirare i. Så hittade vi den här roliga studsmattan


Alexanders eller...

Pappas dröm? Motorcyklar e ju fräcka men dom låter lite högt så mammas famn är den bästa när pappa startar sin motorcykel. Vi var i mc-affären för Christer lämnade in sin mc på service. Då passade vi på att spana på alla fräcka motorcyklar och fyrhjulingar. Men sitta på dom, det tar vi en annan dag.


Söta små kattungar

Vi hälsade på Alexanders farbror en dag i juli för deras katt hade fått 5 små söta kattungar. Alexander tyckte det va så kul att titta på dom små liven som precis hade börjar stå på benen. Dock har han ju ingen känsla för att man måste vara varsam med såna små liv och vara mjuk på handen. Han lyckades krama åt en liten rätt hårt runt magen så den skrek förtvivlat. Efter det så lärde sig Alexander att man klappar försiktigt på små katter. Längtar till Alexander är tillräckligt stor så han ber om att få en katt. Då säger jag JAA direkt. :-D


Alexanders favoritfordon...

Grävmaskiner


Vardagslyx

Vilken lyx det är att ha tillgång till frukt och bär i sin trädgård. Alexander älskar verkligen jordgubbar och att plocka dom direkt från landet är en upplevelse bara i sig


RSS 2.0