Vecka 24

Har börjat känna sparkarna väldigt tydligt och väldigt ofta. Det som är mest fascinerande är att man ser hur magen "rycker" till när den lille sparkar. Kan inte sluta titta på magen när den håller på som bäst. Nu FATTAR man verkligen att den e en liten människa där inne. :-)

Nu är det inte långt kvar tills det är dags att besöka MVC igen (7/1-2010). Antar att det som görs då är att kolla att värdena e ok och mäta magen.



Magen ser ju betydligt större ut framifrån än profil tycker jag. Naveln har blivit väldigt grund. Snart putar den la ut den med. haha!



Vecka 24

Du: Det kan vara skönt att veta att om ditt barn skulle födas nu så har det en liten chans att klara sig. Barnet är klart men omoget och kommer isåfall behöva mycket hjälp. Kanske mår du nu bra och orkar leva vidare som vanligt, kanske känner du ett större behov av att ta det lugnt och att vila. Lyssna på din kropp och instinkt och gör vad som känns bäst för dig.
Bebisen: Barnet lägger nu på ungefär 85 g i veckan, och väger nu omkring 550 gram och mäter cirka 30 cm. Barnets balansorgan har utvecklats och det kan känna vad som är upp och ned i livmodern. Nu påbörjas en viktig utvecklingsfas i hjärnan. Hjärnbarkens celler, som sysslar med det medvetna tänkandet, börjar nu att mogna.


Vecka 23


Har börjat känna lite sammandragningar då och då.
känns skumt och magen blir alldeles hård. Har dykt upp när jag stressat en del på jobbet. T.ex. kassan.

Måste försöka varva ner och inte stressa upp mig. Är ju sån som person.
Har svårt att släppa vissa saker som jag normalt brukar göra. Jag är en person som "Kan själv".
Så det är en del saker jag får försöka arbeta bort ett tag.

Har fått en ny krämpa... Halsbränna.:-(
Det är verkligen inget roligt. Fy vad jobbigt det är imellanåt.
Den kommer smygandes på kvällarna. buäää!
Ska ta mig till apoteket nån dag i veckan och se om det finns nåt jag kan ta för det.





Fick avslag på havandeskapsansökan... inte ett dugg förvånad.
(Tror inte att jag hade utnyttjat det ändå om jag fått det.)
Har bestämt mig nu iaf att jag går vecka 12 så det är inte så jäkla länge kvar nu.
Åååh vad jag längtar tills dess.

Allt rullar på som vanligt här hemma för övrigt.

Snart är det dags att beställa barnvagn.
Lutar åt en Emmaljunga city cross med svart croc tyg.
Vi får se vad det blir i slutändan. :-)



Vecka 23

Du: Kanske börjar du känna av sammandragningar, även kallade förvärkar, då livmodern drar sig samman och blir hård? Det är din livmoder som arbetar och förbereder sig inför förlossningen. Normalt varar sammandragningarna bara i en eller ett par minuter och kan kännas obehagliga. Om dom gör ont eller smärtar så ska du prata med din barnmorska. Om du inte har upplevt sammandragningar ännu så ska du inte oroa dig. För de flesta kommer dom inte förrän senare i graviditeten, runt vecka 30 och för en del kommer dom aldrig. Igen, inget är rätt eller fel.
Bebisen: Barnet mäter cirka 27 cm och väger upp emot 500 gram. Barnet kan nu få hicka i livmodern och med lite tur kan mamman känna igen detta som ett rytmiskt dunk, som kan hålla på en god stund. Ett nyfött barn hickar också ofta.


Vecka 22


Skickade in havandeskapsansökan i fredags så får vi se om den går igenom eller ej. Antagligen inte!







Idag var jag och mamma i ullared och handlade massa bebisprylar. Det var roligt men jag tror att halva sverige var där samtidigt. Jäklar va folk det var där idag. Lite småjobbigt i mellanåt. Men det var bara att bita ihop.
Märkte att magen blev stenhård ett tag. Blev väl lite uppstressad ett tag.
Vi som trodde att det skulle vara relativt lugnt idag när det var Lucia o allt. Men tji fick vi. 


7/1-2010 ska vi till MVC igen. Det var ett tag sedan nu. Tror att det är nu man börjar mäta magen bl.a. Spännande!
Man kollar även om jag har järnbrist eller inte. Känner mig inte såå trött. Men man vet ju aldrig.

Älsklingen i magen rör sig väldigt mycket nu. "Den" sätter igång på kvällen nu, när man ligger i sängen. Det är väl för lugnt antagligen. Men jag kan sova gott ändå... än så länge.


Vecka 22
Bebisen: Barnet är nu cirka 26 cm och väger cirka 450 gram och lägger nu på mer än 70 g i veckan. Bebisen har fått sitt eget möster av sömn och vakenhet och det är drömsömnen (REM) som dominerar. Jämför inte din bebis rörelser eller aktivitet med andras bebisar. Redan nu är ditt barn unikt och har en egen personlighet.


Vecka 21

Det är helt galet vad veckorna springer iväg nu.
Men samtidigt skönt.


Har gått upp 3 kg nu.
(Mer lär det bli)


Igår bokade vi ett nytt ultraljud.
Men denna gången på en privatklinik i gbg.

Det kommer att vara i 3D/4D
* Det blir inspelat på DVD
* Man får digitala bilder
* Pappersfoton

"Den stora skillnaden från de vanliga ultraljuden i svart-vit är att vi ser fostret tre-dimensionellt och får ett intryck av hur barnet verkligen ser ut. Vi ser även hur fostret rör sig (4D) och med lite tur kanske även olika ansiktsuttryck eller till och med ett litet leende."

Det kostar en slant men det är det verkligen värt.
Speciellt efter det sista ultraljudet där vi blev så besvikna.

Det kommer att bli av den 21 januari 2010.
Då är vi inne i vecka 27 (blir tydligen bäst bilder mellan vecka 26-29)

Mår väldigt bra förutom förkylningen.
Det gör nog krabaten i magen med för den rör sig för fullt nu under hela dagen.
Det är hur mysigt som helst att bli sparkad i magen... i allafall av vår bebis. Ingen annan! 


Vecka 21
Bebisen: Nu är barnet ca 25 cm långt och cirka 380 gram tungt. Det har fortfarande gott om plats att röra sig fritt i din livmoder och kan sparka högt upp pch långt ner. Ibland kanske du inte känner något alls och då sparkar bebisen säkerligen in mot ryggen på dig. Födelsedatum kan fastslås med en veckas felmarginal åt vart håll mot bakgrund av huvudets storlek, som är cirka 5 cm i diameter. På flickor formas vagina, och äggstockarna innehåller redan över sex miljoner ägg. Innan hon blir fruktbar kommer antalet att vara reducerat till 3-400 ägg. På pojkar är pungen fortfarande tom.


Idag 12:45 fick jag (Sophia) en brorson som ska heta Max. Nu väntar vi på hans kommande kusin i april.



Vecka 20

Idag har det gått 20 fullgångna veckor och 3 dag(ar)
Vilket betyder att vi är redan inne i 6:e månaden.

Låter ju som det bara e 3 månader kvar men man e ju faktiskt gravid 10 månader. Puh!


Veckorna bara springer iväg. Hoppas resten av veckorna rullar vidare i samma takt som de som gått.

Ska sätta oss i veckan och ansöka om havandeskapspenning. Vet att det inte är lätt att få igenom det men söker jag inte så kommer jag nog ångra mig.
Om det skulle gå igenom så kan jag gå redan andra veckan i februari om jag vill.
Går det inte igenom så går jag sista veckan i mars. Det är inte så lång tid kvar. :-)






Vecka 20
Du: Kanske känner du dig trött och orkeslös? Du kan behöva lite extra järn. Prata med din barnmorska.
Fostret: Barnet mäter nu cirka 23 cm och väger ca 260-300 gram. Din barnmorska kan nu avlyssna hjärtljuden med en doppler.


Jag behöver inte ta något extra järn...än. Mina järndepåer var bra.
Ska till BM i januari så får vi se då om det behövs något järntillskott.


Är väldigt trött för tillfället. men det kan ju bero på att jag är genomförkyld.



RSS 2.0